Tvåbarnsmorsan Madde till tjejorna Charlie & Emilia ♥

En gift dam i sina bästa år & tillsammans med tonårskärleken ♥

Vecka 31 (v30+1)

Publicerad 2011-08-22 09:30:03 i Graviditeten med nya bebis i magen

Gravid vecka 31

Barnet
Barnet är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.
Vikt: 1 800 gram.

Mamma
Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar.

Närmar sig sakta men säkert ^^ Nu när man redan har barn och ett barn i magen går tiden så äckligt fort! Man hinner knappt med :P Var en annan sak när man väntade C eftersom hon är mitt första barn, allt var nytt och man visste ingenting men nu har man ju ett hum om det hela även om ingenting är som när jag väntade Charlie både med magens storlek och hur jag mår osv. Denna är bättre ^^ Min mage är mindre nu än vad den var när jag väntade C. Pratade även med barnmorskan om det sist, och de kan vara så ibland :) Jag är ju inte direkt någon jättelång person eller världens tjockis (förutom nu :P) och jag bär mina barn väldigt långt in också har vi kommit fram till. När jag väntade Charlie låg mitt sf-mått på 29 cm vid vecka 30, och nu ligger det på 28 cm, okej de är bara 1 cm som skiljer men 1 cm Kan vara mycket i vissa fall och tydligen nu :P Men jaa..
Nu är det bara 9 veckor kvar, +/- 2 veckor då :) Får se om bebis är klar att ploppa ut innan Bf eller efter Bf :) Nyfikna är vi iallafall, vem du nu är därinne i min mage så är du redan älskad och efterlängtad! :):):) ♥

  • Bebisen väger c:a 1680 gram. *
  • Bebisen är c:a 42,2 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 75% av graviditeten.
  • Du har 68 dagar till förlossningen.
Lite småkul fakta :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Para-Noir

Gift, har två barn tillsammans med min ungdomskärlek. Kattägare, musikälskare, tatueringsälskare & studerande.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela